Ексклюзив на DLT: відомі європейські дизайнери провели майстер-класи для відвідувачів виставки

Ексклюзив на DLT: відомі європейські дизайнери провели майстер-класи для відвідувачів виставки

6 жовтня в рамках виставки Design Living Tendency відомі європейські дизайнери Франческо Янноне, Джованні Траверсе і Франческо Луккезе провели ексклюзивні майстер-класи для українських дизайнерів - відвідувачів виставки. Вони поділилися своїми професійними секретами у створенні проектів освітлення.

Майстер-класи іменитих дизайнерів на виставці DLT пройшли з великим успіхом. Для тих же, хто не зміг потрапити на цю подію, пропонуємо деякі витримки з діалогу.
• Франческо Янноне, президент Professional Lighting Design Association і засновник `ELDA +` (Європейської асоціації дизайнерів освітлення). Проекти: траса Формула-1 в Шанхаї, Fosnova, Targetti, Sames, Tecnopali, Prisma / Performance in Lighting.
• Джованні Траверсе, директор з розвитку Professional Lighting Design Association. Проекти: Spidi Sport, Salvagnini (технічний центр в Японії).
• Франческо Луккезе, творець іміджу бренду компанії Grohe, а також виставкового дизайну для Graniti Fiandre, LG Hausys і OI. Студія Франческо Луккезе пропонує широкий вибір проектів дизайну продукції, таких як колекція з муранського скла для Venini, Salviati, Nason & Moretti, Capellini, дизайн меблевої колекції для Swan, Molteni, світловий дизайн для Fabbian, FontanaArte, Foscarini, Luxit і Egoluce.

Франческо Янноне про дизайн освітлення

Сфера дизайну освітлення в XX столітті розвивалася дуже динамічно. 80-90 роки - це бум сценічного освітлення. У 90-х і до кінця століття максимально використовувалося кольорове освітлення. З 2000 року ми можемо говорити про настання нової епохи - епохи планування освітлення. Нові технології розвиваються дуже швидко, з`явилося багато електронних систем контролю освітлення.
На мій погляд, при створенні проекту дизайну освітлення важливо дотримуватися 7 принципів:
1. Ідея повинна враховувати, які люди живуть в даній місцевості, максимально враховувати людський фактор.
2. Необхідно враховувати культурні особливості даного місця.
3. Важливе значення має архітектура.
4. Особливу увагу слід приділити місцевим традиціям.
5. Використання енергозберігаючих систем, економія енергії.
6. Проект повинен бути дружнім до довкілля.
7. При розробці проекту необхідно проявляти турботу про майбутні покоління.

Якими програмами Ви користуєтеся при створенні проекту дизайну освітлення?

Франческо Янноне.
Перша і найважливіша програма - це мій мозок. Я вже зрозумів, що людям зараз важливо отримувати позитивні відчуття від місця, де вони живуть, працюють, від міста, де вони мешкають. З`явилася нова тенденція: загальний настрій важливо навіть більше, ніж кількість світла.
Дослідники говорять, що ми сприймаємо освітлення не так очима, як мозком. Тому можу сказати: хоч і є хороші програми для розрахунку освітлення, наприклад DIALux, і вони підходять для того, щоб створювати прекрасні речі, але одних програм недостатньо.

Які журнали по дизайну освітлення ви читаєте? Чи є гідні українські видання?

Франческо Янноне.
PLDA - Професійна асоціація дизайнерів освітлення, президентом якої я є, видає власний журнал, який виходить на 5 мовах. Я вважаю його найкращим журналом, але я, звичайно ж, кажу як особа зацікавлена. Також можу відзначити журнал Mondo Art. Що стосується України, то я тут перший раз, і поки не знаю українських журналів по дизайну освітлення. Тим не менш, зараз є хороша можливість налагодити співпрацю між PLDA та українськими дизайнерами в цьому питанні.

Який тип ламп найбільш комфортний для інтер`єрів?

Джованні траверси.
Це хороше запитання. Можу з упевненістю сказати: нема ідеального джерела світла, є тільки баланс між якістю освітлення і потужністю, яку ви готові оплатити.
Старі лампи - гарні, вони дають світло, яке за інтенсивністю максимально наближений до сонячного. Але на іншій чаші терезів - вартість. Тому з`явилися так звані CFL (compact fluorescent lamp), які економлять енергію.
Що стосується мене, то я б віддав перевагу звичайні лампи розжарювання, коли читаю. Але в студії, де працює багато людей, краще CFL. Вони вимагають менше витрат, споживають менше енергії.
Тому все залежить від того, що ми більше хочемо отримати. Нам доведеться балансувати між якістю освітлення і вартістю освітлювальних систем.

Могли б ви уявити життя без світла? Можливо, прийде той час, коли замість звичних способів нам доведеться отримувати світло від Місяця і зірок?

Франческо Янноне.
Світло - це сила, це гроші, це благополуччя. Але надлишок світла не є благо. Ми прагнемо максимально освітити темний час доби, але використання світла вночі руйнує звичний людині світ, не кажучи вже про вплив на природу. Тому вже говорять про проблему світлового забруднення (light pollution), і, можливо, новою тенденцією буде зменшення використання світла.
Тут я хочу зазначити, що спеціальні люди з смолоскипами в нічному місті - це не щось нове для нас. Венеція в XVII столітті була дуже великим містом, і по ночах там було дуже небезпечно через постійні пограбування. В результаті був введений так званий податок на світло, і на виручені гроші місто створив спеціальну службу: люди з ліхтарем могли провести людини до будинку.

Крім енергозбереження є інші тенденції в індустрії дизайну освітлення?

Франческо Янноне.
Ми можемо вважати себе везучими, оскільки швидкість розвитку нових технологій дуже висока. Зараз ми можемо отримати потрібний результат, використовуючи лише 10% тих ресурсів, які були потрібні раніше.
Хочу сказати, що я не продаю освітлювальні прилади, я продаю проекти освітлення. Але я аналізую, наскільки енергозберігаючими є традиційні й нові технології. Я дивлюся, чи можливий варіант, що спочатку доведеться витратитися більше, але в довгостроковій перспективі це принесе економію енергії. Серед таких енергозберігаючих установок можу назвати системи контролю за освітленням. Крім того, заощадити енергію можна, знизивши інтенсивність освітлення.
Зараз чітко проявляється різниця в світогляді між дизайнерами освітлення та виробниками освітлювальних приладів. Спілкуючись із замовником, я вивчаю: можливо, йому потрібна лише половина тих ламп, які пропонував архітектор. А ось виробник зацікавлений продати якомога більше освітлювальних приладів, і в цьому різниця між нами.

Якими ви бачите готелі XXI століття?

Франческо Луккезе.
На першому плані - завжди максимальне гостинність. Причому якщо ми говоримо про сучасні готелі, то доводиться говорити і про сучасну гостинність. Людина нового покоління звила робити 3-4 справи одночасно, і, звичайно ж, такі моменти необхідно враховувати в готельному господарстві.
Але коли я працюю над проектом готелю, я схильний відштовхуватися від місця, де розташований об`єкт, щоб нова будівля вписувалося в контекст даної місцевості. Наприклад, у Софії ми працювали над готелем Les Fleurs. Будівля знаходиться в історичному центрі міста, і тому ми не могли змінювати зовнішній вигляд готелю. В результаті ми максимально перебудували будівлю зсередини, але зовні обмежилися лише декором з клейких матеріалів.
Визнаю, є багато дизайнерів, які прагнуть до ультрамодерну, і при цьому їм зовсім не важливо, щоб об`єкт був `в контексті`. Це ми можемо бачити на прикладі готелів в Парижі.

Як далеко ви як дизайнер можете зайти в спробах переконати клієнта в необхідності слідувати вашому проекту?

Франческо Луккезе.
Перше спілкування з клієнтом для мене - це як доглядати за красивою жінкою. На етапі проекту все те ж саме - це як переконувати красиву жінку. Я повинен бути професіоналом: або знайти компроміс, або переконати клієнта. Це нелегко, і багато проектів так і не були реалізовані.
Думка редакції може відрізнятися від думки автора.
Ідентифікатор: 9404